Sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy hány évesen érdemes gyermekünknek elkezdenie az idegen nyelvek tanulását? Az már nem kérdés, hogy erre az életben való boldoguláshoz feltétlenül szükség van. Egy jobb egyetemre való bejutáshoz, vagy egy állásinterjún hihetetlen hátrányt szenvednek azok, akik nem beszélnek idegen nyelveket. És itt nem a nyelvvizsgáról van szó, hanem a valódi használható nyelvtudásról. Sajnos nem ritka, hogy előbbi meglétéből nem következik egyértelműen az utóbbi.

A nyugati világban egyre elterjedtebb a módszer, miszerint a gyerekeket már egészen kicsi kortól elkezdik idegen nyelvekre tanítani, sőt az sem ritka, hogy egyszerre többre. A kétnyelvűség módszerét támogatók szerint az anyanyelv és egy idegen nyelv párhuzamos elsajátítása fejleszti a nyelvi érzéket, javítja a kommunikációs képességeket és a kognitív folyamatokra is pozitív hatással van. Sokan úgy vélik a hét éves kor előtt megkezdett nyelvtanulás segít a gyerekeknek, hogy a kiejtést és a mélyebb nyelvtani összefüggéseket anyanyelvi szinten elsajátítsák, amire később nincs, vagy csak nagyon nehezen van lehetőség. Így a fenti állításokat igaznak tartó kutatók számos módszert fejlesztettek ki, melyek közül több az otthoni tanulást helyezi előtérbe, ahol a szülők játékos gyakorlatokon keresztül tanítják gyermekeiket. Persze léteznek a korai nyelvtanulásnak intézményesült formái is. Hazánkban is több két tannyelvű óvoda, sőt bölcsőde is található, ahol a gyermekekkel már egészen pici koruk óta szakemberek foglalkoznak.

 

 

Nem ért azonban mindenki egyet a fenti irányelvekkel. Sokan félnek attól, hogy gyermekük anyanyelvi képességeit negatív irányban befolyásolja, ha a beszédtanulást plusz egy idegen nyelv színre lépésével megzavarjuk. Egyes kutatók szerint számos viselkedési zavar kialakulásához illetve az érzelmi fejlődés lassulásához is vezethet, ha gyermek 3 éves kor előtt ez második nyelv elsajátítását is megkezdi.

Hogy melyik táborba csatlakozunk mikor gyermekünk eléri az adott kort, az csak rajtunk múlik. Ami azonban biztos: a korai nyelvtanulás feltételezett hátrányai messze elmaradnak a szinte biztosan fennálló előnyök mellett. Az Európai Unió országaiban egyre inkább előtérbe helyezik a korai nyelvtanulást és egyre többen buzdítják erre a szülőket. Ha mi is csatlakozni akarunk a sorba azonban fontos, hogy olyan intézményt válasszunk ahol képzett szakemberek a gyermekek fejlődésének értelmi képességeinek előzetes felmérése alapján személyre szabott módszereket dolgoznak ki. Ha pedig mi magunk, otthon akarjuk nyelvekre tanítani gyermekünket, akkor azt minden esetben könnyedén, játszva tegyük, minden esetben szem előtt tartva a gyerek saját tempóját.